Pedagogisch project
Het Pedagogisch Project van het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap berust op zeven pijlers:
- Fundamenteel vertrouwen hebben in zichzelf en met openheid anderen kunnen benaderen, met erkenning van hun eigenheid.
- Een open geest hebben, zonder vooroordelen, met belangstelling en respect voor ieders mening.
- Mondig zijn, zodat men zijn ideeën voor de medemens helder en juist kan vertolken.
- Intellectueel nieuwsgierig blijven, met een levenslange zin voor studie en vorming.
- Getuigen van emotionele, esthetische en morele bewogenheid.
- Oog hebben voor de sociale werkelijkheid en de maatschappelijke ongelijkheden.
- De gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen niet enkel als ideaal vooropstellen, maar zich ook inspannen om dit ideaal in de praktijk te verwezenlijken.
Troeven
Onderwijs voor hoofd, hart en handen: we streven de totale persoonlijkheidsontwikkeling na
- Modernste onderwijsmethoden en didactisch materiaal
- Gevarieerde werkvormen
- Lichamelijke opvoeding door gespecialiseerde leerkrachten
- Deelname aan naschoolse taal- en sportactiviteiten
- Spelkoffers tijdens de speeltijden
- Culturele uitstappen i.s.m. onze kunst- en cultuurcoördinator
- Samenwerking met openbare bibliotheek : ruim boekenaanbod in de klas i.s.m. onze taalondersteuner (meester Filip)
- Aandacht voor leren leren
- Samenwerking met Muziekacademie F. Chopin : lesmogelijkheid op school
- Samenwerking met Academie voor beeldende kunst RHOK: lesmogelijkheid op school
Een gezonde en veilige levenshouding:
- Verzorgde maaltijden in eigen schoolrestaurant
- Groene schoolomgeving
- Sporthal op schoolterrein
- Schoolzwemmen
- Stimuleren van fruit op school
- Drinkwaterfonteintjes
We hechten belang aan normen en waarden:
- Wederzijds respect, beleefdheid, orde, tucht en discipline vinden we belangrijk
- Aandacht voor sociale vaardigheden
- Anti-pestbeleid
Taalbeleid:
- Franse les vanaf de 3e kleuterklas door native speaker (STIMOB)
- Franse, Engelse en Italiaanse les als vrijblijvende naschoolse activiteit
- Overleg rond leerlijn Frans met leerkrachten Koninklijk Atheneum
Grondige begeleiding van de kinderen:
- Een ervaren zorgteam ondersteunt de leerkrachten om zorgbreed te werken
- Verschillende keren per jaar genormeerde toetsen om het niveau te bepalen
- Doordacht zorgbeleid ; onderwijs op maat van elk kind
- Integratieactiviteiten tussen derde kleuterklas en eerste leerjaar
- Overleg tussen basisschool en Koninklijk Atheneum zorgt voor een vlotte overgang
- Ook aandacht voor meer- en hoogbegaafde kinderen : uitdagende opdrachten
- Nauwe samenwerking met het Centrum voor Leerlingenbegeleiding
- Samenwerking met externe partners : logopedist, revalidatiecentrum, psycholoog, …
- Bij problemen worden de ouders onmiddellijk op de hoogte gebracht
Duidelijke communicatie:
- Directie, interne zorgcoördinator, administratie en leerkrachten zijn makkelijk te bereiken
- groeiboekje in het kleuteronderwijs
- Kleuterthema’s worden meegedeeld, zodat de ouders altijd weten rond welk thema er wordt gewerkt
- Heen- en weerschrift
- Rapport met duidelijke informatie
- Oudercafé
- Oudercontacten
- Voortdurend geactualiseerde website met veel nieuws uit de klassen
Participatie:
- Leerlingen van de lagere school kunnen hun ideeën kwijt in de leerlingenraad
- Kringgesprekken in de klas
Een team van professionals dat uw kind begeleidt:
- Dynamische leerkrachten die zich bijscholen
- Veel overleg tussen de leerkrachten
- Veel aandacht voor interne kwaliteitszorg en zelfevaluatie
- Duidelijke afspraken tussen de leerkrachten zorgen voor verticale leerlijnen
En verder:
- Klascomputers vanaf de kleuterklas
- Gebruik van smartboards en touchscreens
- Secundair onderwijs op dezelfde campus
- Moderne schoolinfrastructuur (nieuwbouw, passiefbouw bij de kleuters)
- Makkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer