Pedagogisch project

 

Het Pedagogisch Project van het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap berust op zeven pijlers:

  • Fundamenteel vertrouwen hebben in zichzelf en met openheid anderen kunnen benaderen, met erkenning van hun eigenheid.
  • Een open geest hebben, zonder vooroordelen, met belangstelling en respect voor ieders mening.
  • Mondig zijn, zodat men zijn ideeën voor de medemens helder en juist kan vertolken.
  • Intellectueel nieuwsgierig blijven, met een levenslange zin voor studie en vorming.
  • Getuigen van emotionele, esthetische en morele bewogenheid.
  • Oog hebben voor de sociale werkelijkheid en de maatschappelijke ongelijkheden.
  • De gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen niet enkel als ideaal vooropstellen, maar zich ook inspannen om dit ideaal in de praktijk te verwezenlijken.

Troeven

 

Onderwijs voor hoofd, hart en handen: we streven de totale persoonlijkheidsontwikkeling na

  • Modernste onderwijsmethoden en didactisch materiaal
  • Gevarieerde werkvormen
  • Lichamelijke opvoeding door gespecialiseerde leerkrachten
  • Deelname aan naschoolse taal- en sportactiviteiten
  • Spelkoffers tijdens de speeltijden
  • Culturele uitstappen i.s.m. onze kunst- en cultuurcoördinator 
  • Samenwerking met openbare bibliotheek : ruim boekenaanbod in de klas i.s.m. onze taalondersteuner (meester Filip)
  • Aandacht voor leren leren
  • Samenwerking met Muziekacademie F. Chopin : lesmogelijkheid op school
  • Samenwerking met Academie voor beeldende kunst RHOK: lesmogelijkheid op school

Een gezonde en veilige levenshouding:

  • Verzorgde maaltijden in eigen schoolrestaurant
  • Groene schoolomgeving
  • Sporthal op schoolterrein
  • Schoolzwemmen
  • Stimuleren van fruit op school
  • Drinkwaterfonteintjes

We hechten belang aan normen en waarden:

  • Wederzijds respect, beleefdheid, orde, tucht en discipline vinden we belangrijk
  • Aandacht voor sociale vaardigheden
  • Anti-pestbeleid

Taalbeleid:

  • Franse les vanaf de 3e kleuterklas door native speaker (STIMOB)
  • Franse, Engelse en Italiaanse les als vrijblijvende naschoolse activiteit
  • Overleg rond leerlijn Frans met leerkrachten Koninklijk Atheneum

Grondige begeleiding van de kinderen:

  • Een ervaren zorgteam ondersteunt de leerkrachten om zorgbreed te werken
  • Verschillende keren per jaar genormeerde toetsen om het niveau te bepalen
  • Doordacht zorgbeleid ; onderwijs op maat van elk kind
  • Integratieactiviteiten tussen derde kleuterklas en eerste leerjaar
  • Overleg tussen basisschool en Koninklijk Atheneum zorgt voor een vlotte overgang
  • Ook aandacht voor meer- en hoogbegaafde kinderen : uitdagende opdrachten
  • Nauwe samenwerking met het Centrum voor Leerlingenbegeleiding
  • Samenwerking met externe partners : logopedist, revalidatiecentrum, psycholoog, …
  • Bij problemen worden de ouders onmiddellijk op de hoogte gebracht

Duidelijke communicatie:

  • Directie, interne zorgcoördinator, administratie en leerkrachten zijn makkelijk te bereiken
  • groeiboekje in het kleuteronderwijs
  • Kleuterthema’s worden meegedeeld, zodat de ouders altijd weten rond welk thema er wordt gewerkt
  • Heen- en weerschrift
  • Rapport met duidelijke informatie
  • Oudercafé
  • Oudercontacten
  • Voortdurend geactualiseerde website met veel nieuws uit de klassen

Participatie:

  • Leerlingen van de lagere school kunnen hun ideeën kwijt in de leerlingenraad
  • Kringgesprekken in de klas

Een team van professionals dat uw kind begeleidt:

  • Dynamische leerkrachten die zich bijscholen
  • Veel overleg tussen de leerkrachten
  • Veel aandacht voor interne kwaliteitszorg en zelfevaluatie
  • Duidelijke afspraken tussen de leerkrachten zorgen voor verticale leerlijnen

En verder:

  • Klascomputers vanaf de kleuterklas
  • Gebruik van smartboards en touchscreens
  • Secundair onderwijs op dezelfde campus
  • Moderne schoolinfrastructuur (nieuwbouw, passiefbouw bij de kleuters)
  • Makkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer